torsdag 5. januar 2012

Nytt år ...og jeg er rik !

Neida jeg har IKKE vunnet i lotto !
Ettersom alle "ungene" er voksne, så har jeg sagt hvert år at vi blir hjemme på julaften,....så lenge det er noen som vil komme hjem... Det samme sa jeg i år også :) Og da den ene etter den andre spurte om de kunne være her, endte vi opp med et selskap på 14 . Jeg var logistikksjef mens gubben var sykmeldt med ei vond skulder, så jeg måtte begrense meg med "kommandorop". Juleservise til 14 hadde jeg, men bordet var for kort,så da måtte mannen i huset fikse ekstra plate....med en arm.... Heldigvis så har vi stort hus med mange rom, så 14 sengeplasser er heller ikke noe problem, og det strakk til med 14 dyner og puter også !
Stua vår er bare 33 kvm, så med noenlunde komfortable sitteplasser til alle, så ble det rimelig fullt . Pakkehaugen til 14 stykker taler vel for seg selv....vi lider ingen nød !
Tradisjonen tro så ble det servert pinnekjøtt, men av hensyn til noen av gjestene ,så hadde vi også ribbe,sosisser og medisterkaker. Tror ingen gikk sultne fra bordet, men de yngste tenkte nok mest på hva som var i alle pakkene.
Ettersom hele familien (barna) var samlet , måtte vi ha et familiebilde ....enklere nå enn når de var små, nå greier de å stå i ro en liten stund.
Da er det kanskje verre med Leon...han skulle IKKE sitte stille sammen med sine søstre ....
Pakkeåpningen ble akkurat som før...kaotisk ! Men unger er unger, de er så spente at de greier ikke å ta det med ro :) Likevel en fin kveld,med stua fyllt til randen av glede....og brukt julepapir.
1. juledag har vi langfrokost...og totalt fri for middag ! På frokostbordet hører med MYE hjemmelaget pålegg som ruller av lam og okse , div sylte og buklist.... og hjemmelaget seilaks. Det skal dessuten være egg og røkalaks og sist men ikke minst: kakao . Det var det jeg selv vokste opp med, og håper å kunne føre det videre til våre barn, noe som virker enkelt, for denne frokosten betyr allerede svært mye for dem !
Juledagene raste avsted....bokstavelig. Dagmar kom på besøk,og skapte krøll for Nina i Paradiset som skulle lage familiemiddag 2 juledag. Uten strøm så var det umulig, så "fuggel'n" m/tilbehør ble servert dagen etter. Vi var også på julemiddag hos nest eldste og samboer, så her har det gått i ett med nydelig julemat.
Siste kvelden i 2011 var Linn og Daniel + samboere og 2 bonusbarnebarn her for å feire det nye året.
Brandi var som alltid like rolig, julaften lå hun på gulvet i stua mens små barneføtter ikke alltid var like forsiktig med landingsplassen,og nyttårsaften lea ho ikke på ett øre om det frest eller small rundt henne. Hysteriet om hunder og smelling av raketter må nok ha MYE med oppdragelsen å gjøre !...tror jeg ! Må lære meg mer med kameraet så jeg kan ta bedre nyttårsbilder til neste år !
Har ingen nyttårsforsetter,men skal prøve å bli mer aktiv her inne på bloggen, både med kommentarer og innlegg. Tror nok det kommer til å dreie seg mye om strikking og dagligliv, for den store interessa for interiør det får eldstemann,Nina, ta seg av. Håper inderlig at vi kan få gjort noe med stua dette året,så da kan det jo hende jeg viser frem noe nymalt :)

Vi til slutt ønske alle som er innom et godt 2012...may all your dreams come true !

Klem fra Grete.

4 kommentarer:

Asbjørg sa...

Høres ut som ei skikkelig koselig jule og nyttårsfeiring hos dere!Ungene våre er voksne de også,og de kommer også til oss på julaften,men vi var bare 6 stykker vi.Koselig det også!Ha det godt!

Elisabeth sa...

DETTE SÅG KOSELIG UT. MANGE FINE BILDER. HER HAR VI LANG FROKOST HOS SVIGERS 1. JULEDAG SOM TRADISJON, LIKE KJEKT HVERT ÅR.

GODT NYTTÅR, GRETE :)

liven sa...

Ser ut som dere har hatt en koselig jul Grete :o)

Ønsker deg et godt nyttår !

Stjerneglimt sa...

Koselig å høre om andres jul, her er også laangfrokost første juledag viktig, ja det er nesten så det er den som "gjør" hele jula :-)