fredag 3. juni 2011

Noe å hvile øynene på.....

Å være på ferie under sydens sol såpass tidlig på sommeren, er for en blomsterelsker rene paradiset. Så mange fremmede planter, men også mange som vi kjenner igjen som små potteplanter her hjemme....
Da jeg fikk øye på dette treet en dag på vår vandring i Oba,der vi har "hytte", falt jeg nesten helt i staver...noe så vakkert ! Men mine kunnskaper strekker seg ikke så langt at jeg vet navnet, men blomstene var som små klokker,og blomstringen var sikkert på hell, da bakken under var helt lyseblå. Jeg prøvde meg en gang i tiden på en Bougainvillea som potteplante,men den levde ikke så veldig lenge. I sørlige strøk vokser den som store trær, og du verden så vakre !
Jeg elsker blå blomster, og øynene ble straks dradd mot denne klatreplanten. Har sett den før på forskjellige steder der nede, og tror det er viltvoksende praktvindel...kanskje....
Denne her ligner på blåregn , men jeg er så langt fra noen ekspert.....
Denne var jo litt søt da.....
Overalt var det busker og trær som denne....ja da mener jeg blomsten og ikke Mona minstemann :) Vet hva den heter , men nå står det helt stille........
Kaktusen var akkurat kommet i blomst .....
....og den var i mange farger....
Noen trengte ikke blomster for å fange oppmerksomheten, litt lurt å ikke berøre.....
Senere en gang skal vi ta oss en tur opp i høyden, opp i fjellene, der er det sikkert en masse fine og fremmede blomster, særlig da tidlig på sommeren før det blir for varmt og tørt.
I dagene fremover er det vel mitt eget villniss som må få oppmerksomheten. Det merkes at en har vært borte i 14 dager, tro hvem som har sådd all den vassarven i hagen min ?

Akkurat nå gidder jeg ikke å tenke på det, jeg går heller ut å plukker meg en bukett liljekonvall fra egen hage,og så skal jeg sitte å nyte lukten av den mens jeg lar feriemodusen langsomt fordufte.
Ønsker alle en fin helg.....kanskje får vi sol !

1 kommentar:

liven sa...

Hei Grete
Velkommen hjem!!
Og takk for at du tok med litt sol og varme :o)
Det er så flott blomstring der nede at du kan bli helt matt!
Har prøvd meg på bougainvilla her hjemme også....men det gikk ikke så bra!
Her er for kaldt!!!
Ønsker deg en fin helg :o)