torsdag 9. juni 2011

Sommer...hvor er du ?

Ettersom vi har vært på ferie i 14 dager, var det mye å ta fatt på i hagen. De fleste av rosene gikk heden sist vinter,så der var det bare noen tørre kvister som stakk opp. Som den romantikeren jeg er , så falt valget på 3 forskjellige i rosatoner, passer kanskje ikke så veldig godt til rødt hus, men trøster meg med det at det blir mot et hvitt gjerde.....

Jeg har også bestemt meg for at jeg skal legge duk på de fleste bed,med singel oppå, for jeg har ikke helse til å stå på hode og knær i alle bed for å holde ugresset borte, ikke har jeg spesiellt lyst til det heller. Ser frem til å kun nyte blomsterprakten og slippe å ergre meg over alt ugresset !
Blå valmuesøster liker like lite regnet som meg. I går var det en kjempefin dag...i dag regner det igjen !

Ser at jeg må beskjære mine syriner snart,det begynner å bli noen tørre greiner etterhvert, med kun litt blomster i toppen.....
Har et litt kjølig forhold til akkeleie, jeg hadde en som spredde seg som pesten.....
disse to har jeg fått av min datter og er av den mer rolige sorten, som ikke sprer sine gener i hytt og pine...
I drivhuset spirer og gror det. Tomatplantene ser litt stusslig ut,men kan vel ikke forvente annet med så lite sol og varme, det blir nok bedre etter hvert. Koser meg i drivhuset ,og det er rene balsam for sjelen å sitte der inne å prikle ut småplanter, og se dem vokse , få knopper og så sprette ut.
Vi laget drivhuset på begynnelsen av 80-tallet,da vi flyttet inn i nytt hus, og vi var veldig ivrige første årene,og hadde massevis av agurk og tomat,pluss at vi dyrket all slags grønnsaker ute. Men etterhvert som ungene begynte å "strømme på", ble det mindre tid og ork til å dyrke frem så mye selv. Noen år lå det der helt uten en eneste plante, men nå har jeg funnet lysten igjen, og syns det er trivelig å pusle med såing og se hva en får frem. Været spiller ihvertfall ingen rolle, fikk nytt tak på det i år, så nå er det både tørt og lunt der inne.

Ingen kommentarer: