fredag 17. juli 2009

Jazz og kunst

Ei uke i året blir Molde en sydende gryte med 80000 besøkende. Det er jazzfestival , i år nr 49 i rekken. Er været flott,noe det var i går, er det topp å rusle gatelangs å kikke på folkelivet og alle bodene.
Gatesangere hører med,og her var det både flinke og de som var mer "bob bob". Er de heldige ,så havner vel en og annen krona nedi hatten eller gitarkassa, men noe lukrativt liv er det nok ikke.
Heldige var de cruiseturistene som dumpa rett opp i Jazzfestivalen....noe stille og rolig by er ikke Molde disse dagene....sentrum pleier være ganske dødt etter kl 18.
Pleier vanligvis ikke å kjøpe noe fra bodene , men denne gangen falt jeg for dette glasshjertet til 70 kr....helt meg:)

Sculpturtrip 2009-2010....en kunstutstilling i Nås Kalksteinbrudd .
Ja idag dro vi faktisk på kunstutstilling i en 600 kvm stor hall flere hundre meter inne i kalksteinfjellet. En lokal kunstner,Torild Storvik Malmedal og Osama Alnassar fra Syria og Italia, har et prosjekt med marmor fra Nås og Carrara i Italia, som har resultert i en utstilling av marmorskulpturer.

Skulle ønske jeg hadde et bedre kamera.....
Dette er altertavlen,med tiden skal det lages et alter med tanke på fremtidige gudstjenester og det skal også bli anledning til å gifte seg her....6-700 inn i fjellet.
Mye en kan lage av marmor, her er det en taklampe.

Alle måtte ha hjelmer pga. sikkerheten.
Her er min kjære med skulpturen "Trollkirka " til den nett sum av kr 170000. Ikke noe jeg ser meg råd til , men kunstneren fortalte litt om arbeidet med den....og jeg kan forstå at det blir dyrt.
Litt mannfolk...uten bein.
Kvinnen ved havet....


Inni den store hallen ,var det også et vann,krystallklart og renere enn Imsdal ol. Her fikk alle et tilbud om å være med på en båttur enda flere hundre meter lenger inn i fjellgangene...det er jo 45 km med tunnelganger der ....
En begivenhetsrik tur som ble avsluttet med en tur til Bud og Bryggja der som serverte ball i alle former.

I morgen er det helg igjen....skal ikke se bort ifra at det blir litt jazzliv en kveld på meg og gubben....vi er da ikke sååå gamle!

So long!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Oj, for en opplevelse det må ha vært! Var det ikke klaustrofobisk? (Jeg har et snev av det, sjø)Flotte skulpturer, synes jeg - men det er ikke for min lommebok, heller. Foregår mye i byen dokkers no, ja - er det ikke moro når det er sommer og ting skjer? Det synes jeg også:o) Og nei; Gamle er dere vel ikke, nyt jazzen, sommer'n og hverandre - og god helg! Klem fra meg**

Nina i Paradiset sa...

Kjempetøft!!!
Skulle vært en tur der inne, ser jeg!
:)

LoneK sa...

Hei
Ser ut som du har hadt en flott dag, og den utstillingen var kjempestilig!

God helg og fortsatt god sommer!

liven sa...

Flotte bilder Grete!!
dette er nok en fin opplevelse:o)
Håper været har vært fint hos dere nå...og byen har nok sydet av liv.o)
Ønsker deg en fin helg:o)
P.S. i dag er jeg i det blå hjørne:o)

Elisabeth sa...

Utrolig flotte skulpturer. Er så vidt en tur på nettet her i Husnes. Endelig tilgang. Så lenge det varer...

Klem!