søndag 10. oktober 2010

Fjelltur....

Jeg er glad i fjellet ...på min måte. Jeg syns det er befriende å være høyt til fjells, og syns det grå snaue fjellet har sin sjarm, ....og det kan gjerne blåse litt også !
Skal jeg komme meg på fjellet,er det to ting som teller : bil og kjørbar vei. Jeg misunner egentlig de som kan bruke apostlenes hester, tenk å kunne kunne bestige en topp på den måten, sukk !
Men likevel så har jeg vært høyere opp ( på landjorden) enn mange andre...dog med bil ! I -78 var jeg og to venninner på biltur i Europa, og etter å ha besøkt St.Moritz, kjørte vi over Julierpass, 2284 m.o.h., nesten like høy som Galdhøgpiggen. Vel, det var for mange år siden, idag bestemte vi oss for å ta en søndagstur på det nærmeste fjell, med bilvei, Aursjøveien. Har vært der en gang før på høsten, og da var fargene alldeles nydelige.
For å komme dit må vi passere Eikesdalsvannet....
Finnsetlia ER bratt...og ikke alltid like sikra med autovern, men med en solid sjåfør og Quattro ,er det ingen sak.Nesten 1000 m opp på toppen.....

Krekling var det veldig mye av, og den smakte kjempegodt, minnet meg om barndommens dager :)
Noe av fargene begynner å avta nå så sent,men mange steder "flammet" de opp.


Aursjødammen er liksom endepunktet,enten kan en snu og kjøre samme vei tilbake,eller å fortsette nedover Torbudalen til Sunndalsøra.
Sannelig var det bratt og svinget på den andre siden også, og jeg var nesten glad da vi endelig nådde havnivået igjen.
En flott tur med innlagt stopp for middag, været var nydelig,om enn litt kaldt i høyden, 1 + og kald vind...men egentlig så var det bare forfriskende .

1 kommentar:

liven sa...

Nydelige naturbilder hos deg Grete....og så høyt som dette er det greit å bruke bil :o) Helt fantastisk utsikt!!
Er så glad i fjellet på våren og høsten.....og tar meg en tur på "mitt" fjell så snart jeg har anledning!! Senest i dag....innimellom maling :o)

Ønsker deg en fin ny uke :o)