torsdag 20. november 2008

Torsdag og balldag.

Her i Romsdal har Torsdag og balldag vært en helt naturlig ting i massevis av år. Da serveres ball (potetball) på alle kaffeer, restauranter og rundt om i de romsdalske hjem. Så også hjemme hos i dag, 14 dager siden sist så nå var det jammen på tide. Vi har noen i familien som har det som livrett og de innfant seg selvfølgelig.

Kommunen jeg kommer fra heter Fræna, og vi har noe vi kaller "frenball". Om det er positivt eller noe negativt kan vel diskuteres, men det er et vanlig utrykk ihvertfall. Hva har det med matretten å gjøre? Jo,en eller annen laga en vise en gang i tiden om "Frenballen",og om dens opprinnelse :) og min mor sang den visa til meg da jeg var liten. Nå er det jo veldig mange år siden da og ihvertfall ett av versene har blitt et offer for alzheimers(hihi), men noe husker jeg ihvertfall.

Han Columbus ,tapre mann, seilte ut fra Spanias land,

over vesterhavet på sin vesle skute.

Siden kom naturligvis, nye menn i mengdevis,

for å lete etter gull og sølv der ute.

........................................................

Mye gull , ja det er sant, men det likeste han fant,

uten minste tvil så var det vel poteten.

Du har grønt og saftig gras, du har blomster på som stas,

du er uten tvil vår gode venn, poteten.

...............................................................

Så var det verset som var borte...

...............................................................

Du blir grava opp igjen, siden kjørt til kjelleren,

du blir stappa opp i tønner og i sekker.

Du blir henta i et trau,siden blir du skrella snau,

du er hvit og naken,du er riktig lekker.

Du blir banka , du blir slått,du blir kløven sund i smått,
slik et kjærtegn ifra vakre kvinnehender.
I ei gryte blir du kokt, du får anna smak og lukt,
og som potetball i levnets løp du ender.

Å du kjære gode ball ,å du gilde Frænaball,
du har samme gode gamle kvaliteten.
Du er god og du er rund, du er vakker, du er sunn,
for du er en ekte datter av poteten.

Det er mange oppskrifter på potetball, men jeg gjør som min mor gjorde , bruker kun potet, salt og hvetemel. Serveres med gulrot,kålrot, evt. salt kjøtt el pølse og bacon. Gubben bruker sirup på (uffa) ,men han er nordlending da) Og melk....ikke saft eller vann, takk. Jaja, smaken er jo som baken ...delt. Btw. ungene våre mener jeg lager verdens beste potetball , så jeg får vel leve i den troen.

Snart helg igjen, dette her går fort ! En måned til jul ,men har ikke begynt med noe ennå. Rekker vel det jeg må, likevel.





2 kommentarer:

liven sa...

her kaller vi det raspeballer!!
Jeg elsker det........
du lager det på samme måten som min mor og vi spiser til vi holder på å sprekke!!
Vi har også saltkjøtt eller røkeknok til!!

Ha en fin helg Grete........her er det rene julestemningen ute:O)

Elisabeth sa...

Nam-nam, jeg ELSKER potetball. Spiste ball hos svigermor i går. Hun feiret 66-årsdagen sin på forhånd og serverte ball.
Selv lærte jeg å lage potetball på Skolen da jeg gikk grunnkurs Helse og Miljø. Vi hadde fire timer kjøkkentjeneste hver uke. Det blir som regel laget på helg med meg siden det tar så lang tid. Orker ikke etter jobb midt i uka. Jeg putter også oppi litt løk jeg da. Gubben elsker løk.
Potetball er i hvert fall en av livrettene mine også. Den jeg lager selv ;-) Jeg liker de best myke. Både mamma og svigermor har en tendens til å ha i for mye mel og da blir de harde.
Dæven, dette ble selvskryt!

Jaja, god helg!