fredag 16. januar 2009

Ettertanke....

Ennå ei uke er gått,med sin mange små og store hendelser, heldigvis uten store sorger ,men en salig blanding av glede, bekymring, frustrasjon og lettelse, slik er det vel å være mor. Vi vil alltid det beste for barna våre, og ,ihvertfall jeg, "lever" med de hele tiden. Har de det bra,har jeg det bra...men har de motgang, føler jeg med de og prøver så godt jeg kan å hjelpe og komme med gode råd.
Denne uka har hatt sine små øyeblikk ,både positive og negative.

Min nye mobil som jeg kjøpte forrige uke, nektet plutselig å sende meldinger,noe som er et must for meg. Etter en 3-kvarters samtale med Telenor,med mye trykking og bytte av sim-kort fra ny til gammel telefon og tilbake, og etter at ungdommene hadde vridd hjernen, gikk turen til Elkjøp,hvor jeg la frem problemet. En hyggelig ung mann fann ut av feilen som lå "dypt " inne i telefonen, så nå sender jeg meldinger i vilden sky. Smilefjes til Elkjøp for god behandling!

Sønnen i huset har i mange dager sittet og skrevet rapport til sin fagprøve, og hadde omhyggelig lagret notatene etter hvert som han hadde skrevet, ....og så fikk han ikke åpnet dokumentet! Full krise, og jeg som den hønemor jeg er(tror jeg) fikk tårer i øynene da jeg visste hvor mye og mange timer han hadde jobbet med den. Ikke greidde han å åpne den på vår stasjonære heller, og to av søstrene ble satt på saken. Den ene måtte bare gi opp, men yngstemann ,Emoen, greidde via et skoleprogram å åpne det. Da hadde sønnen imidlertid greidd det selv også, så alt ordnet seg til slutt, og ut av skriveren kom 9 tettpakkede sider med bilder og det hele. Måtte bare det bli godkjent nå da, så han kan få fagbrevet sitt, godgutten. Når han attpå alt fikk problem med bilen på vei hjem,var det liksom fullkomment, så nå kjører han mammas Quattro til han får skiftet ødelagte deler.

Trodde alt skulle være enkelt for henne som var utvekslingsstudent i fjor. Hun hadde forsikret seg om at hun fikk godkjent 2.året som hun gikk i USA. Hun hadde også forsikret seg om at matte ,det trengte hun ikke og at karakterene hun fikk ,kom til å telle like mye som norske karakterer. Hadde jeg hatt den rådgiveren her,skulle jeg ha ristet ham(henne). Nå viser deg seg at hun må gå opp som privatist i matte og engelsk for å få vitnemål, og karakterene fra USA er så og si null verdt,selv om hun gikk ut med kun A-er på vitnemålet. Tror det er en del lærere og rådgivere (unnskyld) som trenger en oppdatering når det gjelder akkurat det der. Hun taper poeng som blir gitt 2.året + at hun får dobbelt opp med arbeid i de fagene hun må ta igjen. Når hun attpåtil har en biologilærer som til stadighet refererer til det som var gjort i 2.klasse, så er det ikke rart at Tonje er overarbeidd og fortvilet. Hadde noen fortalt henne at året i USA ville gjøre skolegangen mer vanskelig,så hadde hun aldri dratt dit. Mitt råd til alle foreldre: gjør ihvertfall grundige undersøkelser før du sender barnet ditt som utvekslingsstudent . Kan hende det koster mer enn det smaker!

Liker godt å ta bilder,og må ha mitt lille pocketkamera i umiddelbar nærhet. Men denne uken sa det takk for seg, sikkert batteriet , for uansett innstilling ,bare ruller bildet på skjermen. Da blir det nytt på'a mor tenker jeg. I første omgang blir det vel et lite hendig lommeformat, men ønsker meg et "skikkelig" et da med tid og stunder.

En gledelig ting, har visst at jeg skal bli bestemor igjen en stund nå, så i slutten av juli blir det nok sykhusbesøk istedetfor sydentur. Nina venter nr 4....hadde vært moro med en gutt nå ettersom de 3 andre er jenter.

Dette var et glimt av uke 3, en egentlig helt vanlig uke. Takk til dere som er innom, legg gjerne igjen en hilsen, da blir jeg glad!

Ønsker alle en flott helg og en begivenhetsrik uke ! :):)



PS: Daniel besto fagprøva med glans:)

7 kommentarer:

Elisabeth sa...

Heisann Grete!

Det er alltid like irriterende når mobilen klikker, men du var heldig som fikk kyndig hjelp da. Ikke alle som går like fornøyde ut av Elkjøp...

PC`n er vi avhengige av, spesielt jeg som tar så mye bilder. Bra at Daniel og Mona fikk åpnet dokumentet til slutt. Vår låste seg og klikket for ei stund tilbake. Det resulterte i reparasjon, 2000 kroner og tap av alt på harddisken :-(

Kamera må man ha vet du. Det spørs om du ikke får hinte om at du ønsker deg nytt til morsdagen som er rett rundt hjørnet.

Sydentur i juli er ikke nødvendig når man skal bli BESTEMOR atter en gang. Det blir vel en tur i mai, blir det ikke? Dere får ta en tur i høst også da vet du. Hytta må jo brukes når man først har en.

God helg og klem til deg!

liven sa...

Litt av en uke du har hatt da!!
er glad for å høre at du ble godt behandlet på Elkjøp da en her jobber hos dem:o)
gratulerer så mye med et nytt lite barnebarn på vei:o)
Du blir nødt for å reise til syden i juni du:o)
Memos venter......og efesen også!!

Ha en fin dag Grete:o)

Malla sa...

Gratulerer med go nyheten om at en liten er på vei! Vi får håpe at det er prinsen som melder sin ankomst denne gangen :o)

Alltid trivelig å titt innom deg, og sangen den har lagt seg på et eget spor i hodet mitt det er jeg sikker på ;o)

Godt å ta helg nå tenker jeg både for deg og alle dine, med små og store utfordringer i hverdagen. Jeg har også hørt forskjellige historier med "tapt" skoleår for elever som velger å gjøre noe annet et år.

Ønsker deg en riktig god helg!
Klem fra Guri

Anonym sa...

Denne uka må np ha vært litt utenom normalen?! Godt det er helg nå, og at ting ordner seg for snille gutter og jenter:) Blel itt betenkt over det du skriver ang skole i USA: Dattera gikk jo der i fjor, og vi har fåttt samme beskjed som dere ang at året blir godkjent og at hun ikke trenger privateksamener i noe fag. Det skal jeg altså sjekke nærmere så vi ikke får en "midt i fleisen" snart. Jeg er som deg, hønemor de luxe. Som du sier; har barna det bra, har jeg det bra - og omvendt. Et fint innlegg, Grete - vi har det ganske likt rundt omkring i Norge og verden. God helg til deg! Klem fra Randi**

Lisa Caroline sa...

Så veldig bra at Daniel fikk ut oppgaven til slutt, kan se for meg fortvilelsen under kampen om å få åpne oppgaven igjen! Å så irriterende for Tonje at USA året ikke gav noe mere enn opplevelse og minner.. hadde vert kjekt om det faktisk talte for noe da..siden hun gikk skole der. men men.. det er vel lite å gjøre det med nå? Det blir spennende å se om det blir en gutt på Nina da:) hihi:) var det bare en denne gangen?:)

God helg til deg også Grete!

Anonym sa...

Hei igjen - har en liten ting til deg i bloggen min:)

Gerd, p, sa...

ja en har blitt veldig avhengi av na mobilen,sjønna ikke hva vi gjore før he he.Eg kjenner meg godt igjen ,som du skreiv,når ungane lir ,da lir eg med dei.jobbhelg igjen på meg.Gratulere blivene bestemor igjen da Grete heldig eg og du.

Ha ei fin helg da.