søndag 17. februar 2008

GO'NATT !

Igår kveld var jeg barnevakt for mine tvillingbarnebarn. Mens det var bestefar som tok seg av tannpussen, var det jeg som skulle synge god natt sang. Charlotte og Maria er egentlig veldig enkle å få i seng...bare de har sine kjære uunværlige kosehunder,Da jeg spurte hvilken sang jeg skulle synge, var det ønske om Fagros og Dagros.
Denne sangen har jeg sunget "noen" ganger før, alle mine 5 barn og nå mine 3 barnebarn har denne sangen som en av sine favoritt-go'natt sanger:

Kom Fagros,kom Dagros,kom Litago' og Stjerna.
kom Blomros med bjølla for nå er det kveld.
Kom Kranslin og Kolla og vesle stutekalven,
kom driftekua like fra Dovrefjell.

Kom alle mine kuer,kom heimatt til båsen,
for kattepusen venter på silsupen sin.
Og sola ho gøymer seg snart bakom åsen,
og kaster sitt gull over Snøfjelltind.

Og mjølk skal vi kjøla i brunnen uti hagen,
og mor kokar grauten,så alle får mat.
Så et vi og kviler,for slitsom var dagen,
og rydder så bordet for kopp og fat.

Småguten har vore med far utpå jordet,
og slite og strevd som en storvaksen kar.
No er han så trøtt at han sovner ved bordet,
med busserullermet som putevar.











2 kommentarer:

Nina i Paradiset sa...

så søte da....
Yndlingssangen!

Gerd, p, sa...

Artig da ,med gamle sanger å rim Hukomelsen i orden du Grete.koselig å få besøk ja..